یادگیری ماشین در مهندسی عمران و مدیریت ساخت

 سرعت پیشرفت مهندسی عمران در صنعت ساختمان نسبت به سایر رشته‌ها همیشه کمتر بوده است. به همین دلیل نیاز است از تکنولوژی‌های نوین برای جبران این عقب افتادگی استفاده کرد. یادگیری ماشین این پتانسیل را دارد که پیشرفت‌های بزرگی در صنعت ساختمان به ارمغان بیاورد. در سال‌های اخیر با توجه به قابلیت‌های یادگیری ماشین، محققین تمایل زیادی پیدا کرده‌اند تا از این تکنولوژی در صنعت ساختمان استفاده کنند. در ادامه به 5 موضوع تحقیقاتی که تا بحال بیشترین توجه را به خود جلب کرده‌اند می‌پردازیم.

یادگیری ماشین

 

 

  • ارزیابی و کاهش ریسک پروژه های ساختمانی

یکی از مهمترین ویژگی های یادگیری ماشین پیش بینی کردن خطر قبل از وقوع آن است. با استفاده از این قابلیت مهندسین می توانند ریسک های پروژه را شناسایی، اندازه گیری و پیشبینی کنند.

 

  • مدیریت ایمنی برای کارگاه های ساختمانی

در اکثر کشور ها صنعت ساختمان یکی از خطرناک ترین صنعت ها می باشد. به همین دلیل ایمنی در کارگاه های ساختمانی باید در بالاترین اولویت قرار گیرد. محققین برای حل این مشکل از تکنولوژی یادگیری ماشین استفاده کرده اند و نتایج آنها در مقالات متعددی که در این زمینه منتشر شده، قابل مشاهده است.

 

  • برآورد و پیش بینی هزینه

از مهمترین وظایف مدیر پروژه تخمین و پیش بینی هزینه می باشد. با استفاده از تکنیک های یادگیری ماشین می توان هزینه های پروژه های مختلف ساختمانی را با دقت بالایی پیش بینی کرد.

 

  • مدیریت برنامه زمانبندی ساخت و ساز

در تحقیقات مختلفی، محققین توانسته اند با استفاده از یادگیری ماشین زمان بندی دقیقی از انواع پروژه های ساختمانی ارائه دهند. این کار با جمع آوری و تحلیل داده های زمانبندی هزاران پروژه انجام شده، اتفاق افتاده است.

 

  • پیش بینی مصرف انرژی ساختمان

در صورتی که ساختمان ها مدل سازی اطلاعت مناسبی داشته باشند (BIM) می توان با استفاده از یادگیری ماشین بصورت دقیق میزان مصرف انرژی را تحلیل کرد. نتایج تحلیل به راحتی منابع هدر رفت انرژی را مشخص می کنند. همچنین متوان الگوی مصرف ایجاد کرد تا مصرف انرژی را در ساعات اوج کاهش داد.

 

منبع:

 Tam & Toan / Journal of Applied Science and Technology Trends Vol. 02, No. 03, pp. 96 –104, (2021)